0Handlevogn
0Handlevogn

Mini Cart

Hva er K-beauty?

Hvorfor er dette blitt så populært?
Koreansk kosmetikk, KK produkter eller K-beauty, du har sikker hørt om det. Skjønnhet har blitt en industri i Sør Korea og ble i utgangspunktet bygget opp da koreanske kvinner gjennom tidene har vært over gjennomsnittet opptatt av å ta vare på huden sin og etterspørselen har vært stor. Man kan si at Sør-Koreanske damer er ganske kravstore når det kommer til kvaliteten på hudpleie. For å tilfredsstille disse behovene må produktene være de beste. Hudpleierutinen til koreanske kvinner kan bestå av 10-18 produkter hver dag. Kanskje du allerede har hørt om den omfattende renserutinen? Koreanske kvinner bruker i snitt syv ganger mer på hudpleie enn vestlige kvinner, dette fordi det største tegnet på skjønnhet gjennom tidene har vært en plettfri, sunn og glødende hud. Den store forskjellen på Koreansk hudpleie og vestlig hudpleie er at vi i vesten ofte ikke gjør noe med problemene før de oppstår, som f.eks. rynker eller akne. I Sør Korea er hudpleie en del av livsstilen og de starter tidlig, ofte som barn. Mottoet er at det aldri er for tidlig å starte, og fokuset er å handle før problemene oppstår. En stor del av den asiatiske filosofien handler om å gjøre preventive tiltak i stedet for å skulle reversere tegn på aldring slik vi i den vestlige delen av verden er vant med. For Koreanerne er hudpleie noe de tar like for gitt som det å pusse tennene.

Eksport av koreansk kosmetikk og hudpleie
Sør Korea har veldig få naturressurser som olje, gass og mineraler. De har derimot et enormt utvalg av hudpleieprodukter. Disse produktene er i ferd med å bli, i tillegg til elektronikk og biler, et av Sør Koreas største eksport områder, ifølge New York Times. «Korea er alltid på utkikk etter nye produkter å eksportere, og nå er det skjønnhetsproduktene deres som er i ferd med å ta verden med storm» sier Charlotte Cho, ekspert på koreansk kosmetikk og forfatter av boken «The little Book of Skin Care». I 2015 eksporterte Sør Korea skjønnhets produkter for over $ 1.067 billion ifølge The Korean Pharmaceutical Traders Association. I USA har koreansk hudpleie og koreansk kosmetikk eksplodert i popularitet, og det er det tredje største eksportmarkedet for Sør Korea. Denne trenden er også i ferd med å innta Europa og Norge for fullt.

Myndighetene hjelper til
Sør-Korea får god hjelp av myndighetene til å utvikle produkter ved å investere i skjønnhetsteknologi og ved å fjerne skatter ved eksport for bedrifter i Sør Korea. Det er rundt 10 000 forskjellige merker innen skjønnhetsprodukter i landet, et enormt tall med tanke på at landets størrelse er ¼ del av Norge. Hudpleieekspert Peter Thomas Roth sier at tidligere ble Frankrike sett på som den globale lederen av skjønnhet, men nå er alles øyne rettet mot Korea siden de ikke er redde for å prøve ut nye og virkningsfulle ingredienser i produktene sine. Koreanske hudpleieprodukter blir sett på som det mest høyteknologiske man kan få tak i av de fleste kosmetiske eksperter

Hvorfor bruke koreansk kosmetikk?
Med de omfattende renserutinene er målet å ha en så sunn og frisk hud at du nesten ikke trenger sminke. Sminken skal inneholde naturlige naturlige ingredienser og virke pleiende for huden. BB cream og BB Cuhsion er gode eksempler (en slags flytende kompakt foundation som ligger i en svamplignende pute). Disse produktene har vært et «must» i enhver koreansk kvinnes make- up bag lenge før vi her til lands i det hele tatt har hørt om navnet. Du skal kunne påføre makeup lag på lag og ikke som en heldekkende maske. Huden skal næres og pleies og selvfølgelig inneholde høy solfaktor.

Les mer om den koreanske hudpleie-rutinen her.